Busan, osa 4 - Etelä-Korean Ikea

Koska Busanissa on Ikea, niin tietenkin piti käydä myös siellä. Lähinnä kiinnosti nähdä löytyykö mitään eroja vaikkapa Suomen myymälöihin.

Etelä-Koreassa on yhteensä neljä Ikean myymälää, joista kolme sijaitsee Soulin alueella. Vanhin myymälä on avattu 2015 ja seuraavat vuosina 2017, 2019 ja tämä Busanin myymälä uusimpana vuonna 2020. Myymälöiden lisäksi Soulin alueella on myös 2 kpl vuonna 2020 avattua "Planning Studiota", jotka nettisivujen mukaan tarjoavat ammattimaisia, räätälöityjä suunnittelupalveluja kaupunkien ihmisille (urban people).

Koska olimme käyneet ennen Ikeaan menoa jo Haedongin temppelissä (postaukseen tästä) ja Haeundae Beachillä (postaukseen linkki tässä ), oli meillä jo nälkä ja lähdimme ensitöiksemme etsimään ravintolaa ja lihapullia. Myymälä oli avautunut klo 11 ja löysimme ravintolan klo 11:30 ja siellä meitä odotti valtavan pitkä jono.

Tämä jonotussysteemi oli sen verran hyvin organisoitu, että pitää selittää siitä vähän yksityiskohtaisemmin ja tämä selitys on helpoin tehdä kuvien avulla. Tervetuloa jonottamaan!!

Jono alkoi jo aikaisemmin, mutta tässä kohdin se jakaantui kahdeksi eri jonoksi välissä olevan nauhan avulla.

Tässä odotellaan edelleen kahdessa jonossa, kunnes...

...noin puoli tuntia myöhemmin päästiin kohtaan, jossa vartija päästi vuoronperään molemmista jonoista ehkä 10 ihmistä kerrallaan seuraavaan jonoon.

Siellä kaukana siintää lihapullat ja tästähän jono vielä kiemurteli pitkän tovin ennen kuin päästiin valitsemaan ruokaa.

TADAA!!!✌

Jonotus kesti yli tunnin, mutta ennen kuin saatiin lihapullat nenän eteen, tuli matkaan yllättäviä mutkia: yritimme maksaa ruokamme kassalla, mutta maksupääte ei hyväksynytkään Master Card -korttia - ei puolisoni eikä myöskään minun. Näiden tilanteiden takia meillä on aina mukana myös käteistä, MUTTA (nro 2😅) kaupassa ei voi maksaa käteisellä! Minulla oli kaiken jonotuksen jälkeen jo todella kova nälkä ja mietin epätoivoisena, että nytkö tästä ruuasta pitää luopua. Onneksi mieheni keksi kysyä jonossa takanamme olevalta ja englantia puhuvalta nuorelta naiselta, josko hän maksaisi ostoksemme kortillaan ja mieheni maksaa summan hänelle käteisellä. Tähän hän ystävällisesti suostui ja monien, todellakin sydämestä lähtevien, kiitosten jälkeen löysimme tiemme vapaaseen pöytään ja pääsimme ruuan kimppuun.

Tarjolla oli myös korealaista keittoa, mutta tässä kirjoitusvaiheessa en muistanut enää mitä keittoa se olikaan.

Ruokailun jälkeen kiertelimme vielä vähän osastoilla ja samaltahan se Ikea näytti Koreassa niin kuin Suomessakin. Ikeaan tullessamme oli suunnitelmana ostaa sänkyyn aluslakana ja pari pussilakanaa, mutta arvelimme, että kassoilla on varmaan pitkät jonot täälläkin ja lihapullien jonottaminen oli jo tarpeeksi. Mietimme myös onnistuuko korteillamme maksaminen muuallakaan Ikeassa vai oliko ongelma ainoastaan sillä yhdellä kassapäätteellä.

Päätimme kiertää kuitenkin vielä alakerran herkkumyymälän kautta. Sieltä löytyi hapankorppuja ja ruissipsejä eikä ollut ketään jonottamassa! Puoliso näytti kassalle pankkikorttiaan ja kysyi onnistuuko maksaminen sillä ja myyjä sanoi "onnistuu". Iloisena laitoin ostokset hihnalle, mutta niinhän siinä kävi, että joutuivat takaisin hyllylle - ei toimi Master Card koko kaupassa.

Täytyy ihmetellä, että nämä meidän pankkikorttimme toimivat mainiosta täällä oman kaupungin pienessä kampaamossa ja ihan yhtä pienellä huoltoasemalla, mutta ei sitten kansainvälisessä isossa myymälässä.

Ikea olikin viimeinen kohde missä ehdimme vierailla tällä matkalla. Jos et ole ehtinyt tutustu tämän Busanin matkamme alkutaipaleeseen, niin linkit löytyvät tästä (Matka Busaniin ja hotelli) ja tästä (Sukeltajanaisten kylä). Tämän tekstin alkupuolella olevista linkeistä kävitkin ehkä tutustumassa Haedong Yonggungsa temppeliin ja Haeundae Beachille, mutta niihin postauksiin pääset myös tästä ja tästä.

Palasimme vielä illaksi ja yhdeksi yöksi Yeonhwarin kalastajakylässä olevaan hotelliimme ja seuraavana aamuna ajoimme taas viisi tuntia takaisin kotiin - tällä kertaa ilman yhtäkään kommellusta 😅.

1. Haha, onpa hassua, että jopa siellä Ikea tarjoaa lihapullia! Aika uskomaton jono kyllä, en olisi ehkä itse jaksanut jonottaa.

1. Mulla oli niin lihapullat mielessä ja siksi halusin jonoon ja sitten, kun oltiin jonotettu puoli tuntia, niin ei antanut luonto periksi enää luovuttaa 😅. Jos olisi ollut mun miehestä kiinni, niin oltaisiin syöty muualla.

2. moikka, olemme viela muutaman viikon Busanissa ja tullaan muutamaksi pvaksi Souliin. Sitten lennamme kotiin Shanghaihin. Kiva kertomus teidan reissusta!

3. Kiitos! Eli lento Shangaihin 12.9 ja Shanghaissa on karanteeni vielakin 10 pvaa. jossain karanteenihotellissa.