Liikenne ja autoilu


Tietulli.


Puolisoni paikallisen kollegan mukaan Etelä-Koreassa autokoulu suoritetaan videoita katsomalla, jonka jälkeen tehdään ajotesti erillisellä radalla. Jos sitä ei läpäise, johtuu uudestaan videoiden pariin ja sitten taas uuteen testiin radalle. Oikean auton ratissa liikenteessä tapahtuvaa ajo-opetusta ei ole ollenkaan. Tässäpä selitys miksi liikennesääntöjä ei aina tunneta ja esim. ohitukset saattavat tapahtua sulkuviivan kohdalla ja myös oikeanpuoleisen ajokaistan kautta. Ei täällä siitä huolimatta mitään liikennekaaosta ole, mutta varuillaan saa olla.

Täällä kaupungilla jalankulkijan on suht turvallista kulkea. Meidän alueen pikkukaduilla joutuu kävelemään kylläkin aika ahtailla ajoväylillä ja autoja on pysäköity myös risteysalueille, joten pitää olla vähän tarkempi kulkiessaan ja tietä ylittäessään. Myöskään tietä ei anneta yleensä koskaan kävelijän odottaessa kadun reunassa ja liikennevaloissa joutuu odottelemaan pitkään. Usein näkeekin, että jalankulkija, joka on vihreiden vaihtuessa kulkemassa liikennevalojen ohi, tekeekin täyskäännöksen ja palaa takaisinpäin juoksujalkaa ylittämään tien. Olen minäkin joskus pinkaissut juoksuun, jos näen jo kauempaa vihreän valon vaihtuneen. Ei huvita jäädä jokaisiin valoihin minuuttikaupalla odottelemaan. Mittasin kerran aikaa ja odotusaika oli 3 min ja vihreä valo kesti 15 sekuntia. Tämä vihreän valon kesto näkyy niissä valoissa. Tuo 3 minuuttia ei näin tunnu pitkältä ajalta, mutta tuntuu pitkältä siinä valoissa seisoessa. Pitänee kesällä "Suomi-lomalla" mitata liikennevalojen keskimääräinen kesto siellä. 


En tiedä saako tästä käsitystä, mutta tämä on neljän
kadun risteys ja kuvan kaikki autot on pysäköityjä.

Leveät suojatiet valtatien yli.  


Tietullit on käytössä isommilla vilkkaasti liikennöidyillä maanteillä. Meillä on tullimaksua varten ladattava älykortti, joka on laitettu auton tuulilasiin ja siinä tullin kohdalla lukulaite vähentää automaattisesti oikean suuruisen maksun. Tässä tapauksessa oikean portin löytää seuraamalla asfalttiin maalattua sinistä viivaa. Jos haluaa maksaa tullimaksun erikseen itse, pitää valita toinen portti, jossa on joku henkilö perimässä maksun tai erillinen maksuautomaatti. 

Liikennesäännöissä on ainakin yksi suuri poikkeus Suomeen verrattuna - oikealle kääntyvä auto saa aina ajaa myös punaisilla valoilla ja tämä oli alkuun vaikea muistaa. Maanteillä ajellessa on tullut vastaan myös vilkkuva punainen valo vähän hiljaisemmassa risteyksessä ja siinä mietittiin "mennäkö vai eikö mennä", mutta tässä tapauksessa takana olevan auton äänimerkki antoi vinkin siitä miten toimia. Koreassa on paljon Suomesta poikkeavia erilaisia opasteita ja vaihtuvia valo-opasteita. Niistä on esimerkkejä alla olevissa kuvissa. Minusta on hauskoja pitkien tunneleiden puolivälissä olevat värikkäät "vilkkuvalot" ja joko pillin vihellykseltä tai hälytysajoneuvolta kuulostavat äänet, joiden tarkoitus on pitää kuljettaja hereillä. Ihan mun lemppari liikennemerkki on valotaulu, johon vaihtuu nukkuva emoji (😴) ja senkin tarkoitus on varoittaa nukahtamisesta. Tästä merkistä en ole onnistunut saamaan valokuvaa rankasta yrittämisestä huolimatta. 

Nopeusrajoitukset ovat samanlaisia kuin Suomessakin ja valvontakameroita on teillä jonkin verran. Osittain on käytössä myös keskinopeuden mittaus. Navigaattori ilmoittaa auton keskinopeuden tämän tyylisen nopeusvalvontakameran lähestyessä, joten on aikaa vielä hidastaa vauhtia tarpeen vaatiessa.

Tähänkin varoitustauluun vaihtui auton tilalle nukkuva emoji, mutta
 siitä en ehtinyt saada kuvaa 😴



Värikkäitä opastemerkkejä asfaltissa joidenkin liittymien kohdalla. Vastaavan värinen nuoli on myös liittymään ohjaavassa opastekyltissä.

Ilmoitus tulevasta mahdollisuudesta u-käännökseen.


Tässä meidän u-käännöspaikka, jotta pääsemme kääntymään omalle kadullemme toisesta suunnasta tultaessa. Myös navigaattori ilmoittaa nämä.


Huoltoasemilla henkilökunta huolehtii tankkaamisesta ja myös maksun vastaanottamisesta. Dieselin litrahinta on noin 1300 wonia eli 0,958 euroa.


Autokorjaamoja ja samassa yhteydessä olevia autopesuloita, joissa auto pestään käsin ja sisätilat imuroidaan, on paljon ja niitä on tässä ihan meidänkin asuinkulmilla useampia - lähimmän näen meidän parvekkeeltamme ja asiakkaita näyttää riittävän. Sinne voi jättää autonsa avaimet ja käydä hakemassa puhtaan auton jonkun ajan kuluttua, jos ei halua jäädä odottamaan. Mieheni käyttämä pesula veloittaa 23 euroa koko työstä. Suomessa näkyviä koneellisia pesuloita en ole nähnyt ainuttakaan.

Autopesulassa tai auto pesulassa.



Julkisesta liikenteestä ei ole paljoakaan kerrottavaa, koska sitä en ole käyttänyt. Bussit näyttävät kulkevan ja täältä pääsee luotijunalla ainakin Souliin.

Vielä yleisiä huomioita: 

  • lähes kaikissa autoissa on tummennetut lasit - etulasi mukaan lukien. Suojaa hyvin kesän kuumuudelta 
  • kotimaiseen tuotantoon luotetaan ja varmaan 90 % autoista on merkkiä Hyundai tai Kia
  • EDIT: kotimaisten autojen verotus on huomattavasti pienempi kuin tuontiautojen, mikä tietenkin vaikuttaa auton valintaan

       


 



















Kommentit